Organisatie en aanbod - Lesaanbod & werkwijze

Organisatie en aanbod

Lesaanbod en werkwijze

Bijbelse geschiedenis

Voor Bijbelse geschiedenis wordt de methode ‘Kind op maandag’ gebruikt. Deze methode geeft voor elke week een weekopening, twee of drie vertellingen met achtergrondinformatie en een toelichting, een lied van de week, een weekafsluiting en een verwerkingsblad. Bij de methode hoort ook een Bijbels leesrooster. Dit wordt gepubliceerd in het Meandernieuws [Link naar publicaties].

 

Leesonderwijs

Leren lezen

In de kleuterperiode ontwikkelen kinderen het fonemisch bewustzijn, het besef dat woorden uit losse klanken bestaan. Dit fonemisch bewustzijn is een belangrijke voorwaarde voor het leren lezen. Door hier veel aandacht aan te besteden, kunnen eventuele, latere leesproblemen voorkomen worden. Het is belangrijk dat kleuters ervaring opdoen met verhalen en boeken lezen en dat ze spelenderwijs kennismaken met geschreven taal.

Aan de hand van de tussendoelen van beginnende geletterdheid kunnen de taal/leesontwikkeling van kinderen worden gevolgd. In de groepen 3 en 4 komen vooral de laatste tussendoelen aan de orde. Kinderen leren klankzuivere woorden lezen en schrijven en herkennen de woorden steeds sneller.

Vervolgens leren ze korte woorden met afwijkende spellingpatronen en meerlettergrepige woorden lezen.

 

Veilig leren lezen

Kinderen tonen belangstelling voor verhalende en informatieve teksten en boeken. Ze zijn gemotiveerd die zelfstandig te lezen. In groep 3 wordt de methode ‘Veilig Leren Lezen’ gebruikt. Op grond van een gedifferentieerd lesmodel wordt de lesstof gepland en geselecteerd. Kinderen met leesproblemen krijgen extra ondersteuning binnen de groep. Gedurende het onderwijsjaar zijn er verschillende meetmomenten om de vorderingen van de kinderen in kaart te brengen. Aan de hand van deze vorderingen wordt de extra ondersteuning bepaald.

Groep 4

In groep 4 is de leesles zo georganiseerd dat er allerlei functionele lees- en schrijfactiviteiten plaatsvinden terwijl de zwakkere lezers extra instructie krijgen.

 

Rekenen en wiskunde

Voor dit vak wordt de methode van ‘De Wereld in Getallen 5’ gebruik. In de rekenles wordt de kinderen geleerd praktische rekenproblemen uit het dagelijkse leven op te lossen. De manier waarop de kinderen tot een oplossing komen, mag verschillen. Een aantal opgaven leren de kinderen op een handige manier uit het hoofd uit te rekenen. Ook leren de kinderen tabellen en grafieken te lezen en te maken.

 

Nederlandse taal

Voor het taalonderwijs wordt gebruik gemaakt van de methode ‘PIT’. PIT is en interactieve methode voor de taal- en spellingonderwijs met geïntegreerd woordenschatonderwijs.

 

Bevordering van het taalgebruik

Naast de taalmethode is het belangrijk om taal te gebruiken als expressiemiddel. Dit kan bij dramatische expressie, bij het houden van spreekbeurten en presentaties, maar ook door een voorlees- of gedichtenwedstrijd.

 

Schrijven

Kleuters

Er wordt gewerkt met de methode ‘Pennenstreken’. Deze methode heeft een eigen leerlijn voor kleuters. Kinderen hebben in die leeftijd behoefte aan schrijfgedrag te imiteren en trainen zo spelenderwijs de motoriek. Er wordt gewerkt met spelactiviteiten die de kinderen stimuleren de fijne motoriek te ontwikkelen.

 

Groep 3

In groep 3 sluit Pennenstreken aan bij de leesmethode. Het leren schrijven van de letters is hierdoor vanzelfsprekender.

 

Vanaf groep 4

In groep 4 leren de kinderen de hoofdletters te schrijven. Om tot een vlot en leesbaar handschrift te komen, wordt er in de bovenbouw geoefend met op tempo schrijven en het schrijven van langere woorden.

 

Engels

Onder begeleiding van Early Bird is er gestart met het vervroegd aanbieden van Engels met behulp van de methode ‘Take it Easy!’. Deze methode wordt toegepast in de groepen 4 t/m 8. In de groepen 1 t/m 3 wordt er gewerkt met de methode ‘Holmwoods’, omdat deze goed bij de belevingswereld van het jonge kind past.

In een geleidelijke opbouw leren de kinderen vanaf groep 1 en 2 via nazeggen, meedoen en zingen zelfstandig Engels praten. Door de rijke leeromgeving en de inzet van digitale lesmaterialen horen kinderen veel native English en maken zich zo een goede zinsopbouw en uitspraak eigen. De juiste uitspraak, het rijke aanbod van woorden en standaardzinnen worden vervolgens geoefend en leidt tot goed zelfstandig Engels spreken.

 

Wereldoriëntatie

Aardrijkskunde

In de groepen 5 t/m 8 wordt de methode ‘Code-D’ gebruikt. Kennis is de basis van alles en zorgt ervoor dat je nog meer wilt weten, dat je gaat doorvragen en doordenken. Met de bronnen en opdrachten van Code D bouwen de leerlingen aan een stevig kennisfundament. Kennis aanbieden alleen is niet genoeg. Kinderen leren pas écht als ze zelf ontdekken hoe iets in elkaar zit, als ze zelf verbanden zien of zelf oplossingen bedenken.  Alle leerstof wordt behandeld in speciaal ontworpen kijk- en denkopdrachten waarbij de kinderen kennis en vaardigheden, zoals logisch redeneren, kaartlezen, oorzaak-gevolgrelaties ontdekken, gebruiken en ontwikkelen.

 

Geschiedenis

n de groepen 5 t/m 8 wordt de methode ‘Code-D’ gebruikt. Kennis is de basis van alles en zorgt ervoor dat je nog meer wilt weten, dat je gaat doorvragen en doordenken. Met de bronnen en opdrachten van Code D bouwen de leerlingen aan een stevig kennisfundament. Kennis aanbieden alleen is niet genoeg. Kinderen leren pas écht als ze zelf ontdekken hoe iets in elkaar zit, als ze zelf verbanden zien of zelf oplossingen bedenken.  Alle leerstof wordt behandeld in speciaal ontworpen kijk- en denkopdrachten waarbij de kinderen kennis en vaardigheden, zoals logisch redeneren, kaartlezen, oorzaak-gevolgrelaties ontdekken, gebruiken en ontwikkelen.

 

Natuur & techniek

In de groepen 5 t/m 8 wordt de methode ‘Code-D’ gebruikt. Kennis is de basis van alles en zorgt ervoor dat je nog meer wilt weten, dat je gaat doorvragen en doordenken. Met de bronnen en opdrachten van Code D bouwen de leerlingen aan een stevig kennisfundament. Kennis aanbieden alleen is niet genoeg. Kinderen leren pas écht als ze zelf ontdekken hoe iets in elkaar zit, als ze zelf verbanden zien of zelf oplossingen bedenken.  Alle leerstof wordt behandeld in speciaal ontworpen kijk- en denkopdrachten waarbij de kinderen kennis en vaardigheden, zoals logisch redeneren, kaartlezen, oorzaak-gevolgrelaties ontdekken, gebruiken en ontwikkelen. Naast de methode kunnen wij gebruik maken van het lesaanbod van Natuur en Milieucentra ’t Weetpunt in Zwijndrecht en Weizigt in Dordrecht.

 

Geestelijke stromingen

De lessen Geestelijke Stromingen worden geïntegreerd in de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en Bijbelse geschiedenis. Er worden verschillende wereldgodsdiensten en hun kenmerken behandeld. In groep 7 worden het Jodendom en de Islam behandeld en in groep 8 het Boeddhisme en het Hindoeïsme.

 

Verkeer

 Hiervoor wordt voor groep 3 t/m 8 de methode ‘Let’s go!’ gebruikt. In groep 7 worden de proefexamens gebruikt als voorbereiding op het theoretisch verkeersexamen.

 

Burgerschapsvorming

Het kindcentrum geeft invulling aan de bevordering van ‘actief burgerschap en sociale integratie’ met behulp van de methode ‘HiRO’. Actief burgerschap is de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Bij sociale integratie gaat het om de deelname van burgers aan de samenleving. Het gaat om het zich eigen maken van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat:

  • Kennis van de democratie.
  • Competenties om met andere mensen om te gaan.
  • Voorbereiding op deelname aan de Nederlandse samenleving.
  • Bevordering van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.

 

Sociaal-emotionele vorming

Met behulp van de methode ‘HiRO’ wordt gewerkt aan inzichten en vaardigheden die de sociale competentie versterken:

  • Zelfvertrouwen.
  • Zelfkennis.
  • Keuzes maken.
  • Jezelf verplaatsen in de ander.
  • Omgaan met verschillen.
  • Samen spelen en werken.
  • Opkomen voor jezelf.

In de lessen worden diverse werkvormen gebruikt. Zo leren de kinderen stapsgewijs hun eigen gevoelens te herkennen en leren ze hoe ze meer zicht en grip krijgen op hun eigen emoties en gedrag. Daarnaast krijgen de kinderen van groep 4 t/m 6 wekelijkse een ‘Rots en Water’-training, zodat zij leren wanneer zij stevig moeten staan en zich flexibel moeten opstellen.

 

Expressievakken

Hierbij wordt aandacht geschonken aan dramatische expressie. Het wordt gegeven met behulp van de methode ‘Moet je doen’.

 

Bewegingsonderwijs

Er wordt gewerkt met de methode: ‘Bewegingsonderwijs’. Het aanbod van de lessen omvat: turnen, spelen en beweging.

 

Gym

Na de gymles volgen vaak nog andere lessen, dus is apart gymkleding (korte broek, t-shirt en/of gympakje) verplicht. Ook bij de kleuters. De gymzaal heeft een speciale vloer, die alleen met gymschoenen betreden mag worden. Er kan ook op blote voeten gegymd worden, maar dat wordt in verband met de hygiëne afgeraden.

Kleuters gymmen in het sportlokaal. De gymkleding (korte broek, t-shirt en gymschoenen) kan voorzien worden van de naam van het kind in een tas opgehangen worden aan de kapstok. Omkleden gebeurt in het lokaal voor de beweegles en van alle kinderen wordt verwacht dat zij in gymkleding in de les komen. Voor elke vakantie wordt de gymtas mee naar huis gegeven voor een wasbeurt. Eerder kleding wassen kan natuurlijk ook door voor het weekend de tas mee te nemen en na het weekend terug te hangen. Kinderen uit de midden- en bovenbouw nemen na elke gymles de gymkleding mee naar huis.

 

Zwemmen

Het zwemmen is voor de kinderen van groep 3 t/m 8. Alle kinderen gaan 5 x achter elkaar voor 40 minuten naar het zwembad ‘De Louwert’. Het thema is: ‘SwimtoPlay’ en het heeft ten doel dat kinderen plezier beleven aan zwemmen en in het water zijn. De activiteiten worden begeleid door het personeel van het zwembad.