Wat maakt ons bijzonder?

Integraal kindcentrum De Meander

Wat maakt ons bijzonder?

De professionals hebben de overtuiging dat kinderen zich het beste kunnen ontwikkelen in een omgeving waar ze worden uitgedaagd, ondersteund én gezien. Daarom wordt er een breed en doordacht aanbod verzorgd dat bijdraagt aan de ontwikkeling van baby tot puber.

De professionals hebben de overtuiging dat kinderen zich het beste kunnen ontwikkelen in een omgeving waar ze worden uitgedaagd, ondersteund én gezien. Daarom wordt er een breed en doordacht aanbod verzorgd dat bijdraagt aan de ontwikkeling van baby tot puber.

 

Beweging als basis

Kinderen ontwikkelen zich in de basis vanuit de motoriek en daarom wordt er veel aandacht besteed aan de motorische ontwikkeling van de kinderen. Aan dreumesen, peuters en kleuters wordt twee keer per week peuter- en kleutergym gegeven door een beweegspecialist. Deze bewegingslessen zijn speciaal afgestemd op jonge kinderen en dragen bij aan de ontwikkeling van de motoriek, het zelfvertrouwen en de sociaal-emotionele vaardigheden. Spelenderwijs worden kinderen zich bewust van hun eigen lichaam en oriënteren zich binnen de ruimte van de sportzaal. Ze ervaren wat ze al wel en nog niet kunnen, maar wel kunnen leren. Vanaf groep 3 worden de gymlessen twee keer per week in een sporthal gegeven door een bevoegde gymdocent. Het streven is dat ieder kind elke 45 minuten in beweging is. Dat kan in een sportruimte, in het lokaal of op het speelplein zijn.

 

Rots & Watertraining voor groep 4 t/m 6

Aan de kinderen van groep 4, 5 en 6 wordt wekelijks een Rots & Watertraining gegeven. Deze training laat kinderen ervaren dat er situaties zijn waarin je standvastig als een rots moet zijn en niet van je eigen normen en waarden moet afwijken, maar dat er ook situaties zijn waarin het mogelijk is om je flexibel op te stellen als water dat zich voegt. Kinderen worden zich bewust van het eigen gedrag en welke invloed dat heeft op anderen. Ze leren zo om steviger in hun schoenen te staan en de eigen grenzen aan te geven, maar ook hoe en wanneer anderen hulp nodig hebben en hoe je voor hen kunt opkomen.

 

Muziekles

De muziekdocent geeft vanuit passie iedere week aan alle kinderen van 0 tot 13 jaar muziekles. Kinderen leren luisteren, zingen en bewegen op muziek. Ze leren verschillende ritmes en tempo's kennen en instrumenten ontdekken. De kinderen beleven hier veel plezier aan, maar ook het is ook belangrijk voor de ontwikkeling van het brein. Door muziek worden er andere verbindingen gelegd in het brein en kunnen kinderen later creatiever nadenken.

 

Spelend en ontdekkend leren

De meest effectieve vorm van leren is voor kinderen leren door te ervaren en te doen. Vanuit de visie op de ontwikkeling van het jonge kind voor de aanpak en het aanbod zoveel mogelijk gerealiseerd door doelgericht spelen. Spelend en ontdekkend leren centraal, waardoor kinderen uitgedaagd worden om zelf nieuwe kennis en vaardigheden opdoen. Hiervoor is een uitdagende leeromgeving nodig, zodat kinderen gestimuleerd worden om zich op verschillende gebieden te ontwikkelen. De thema's waarmee gewerkt wordt, liggen in de belevingswereld van de kinderen, maar zijn ook voor hen herkenbaar in het dagelijks leven. Kinderen worden betrokken bij de uitwerking van de thema's en de inrichting van de hoeken.

 

Gezamenlijke themaplanningen

Thema's worden gezamenlijk voorbereid en uitgewerkt. Dit zorgt voor samenhang in het aanbod en kinderen kunnen zo hun eigen kennis over verschillende onderwerpen verdiepen. Kennis en vaardigheden worden spelenderwijs aangeboden, zodat de kinderen dit op hun eigen wijze eigen kunnen maken. De professional observeert de kinderen en ziet welke vaardigheden al beheerst worden of nog om extra aandacht vragen. Op basis daarvan kan er verbreding of verdieping aangebracht worden in het spel. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld en stimuleren een brede ontwikkeling. Voor kinderen die met een VE-indicatie op de peuterspeelgroep zijn, wordt een specifiek aanbod ingezet, gericht op de taalontwikkeling en het aanleren van routines.

 

Doorgaande ontwikkelingslijnen van 0 tot 13 jaar

Kinderen groeien binnen het kindcentrum op in één vertrouwde omgeving, waarin opvang en onderwijs naadloos op elkaar aansluiten. Dit zorgt voor structuur, rust, continuïteit en samenhang in het ontwikkelproces. Vanuit één team wordt er met één aanpak en dezelfde normen en waarden voor alle kinderen binnen het kindcentrum gezorgd. De professionals kennen alle kinderen en de kinderen kennen alle professionals. Dit biedt een veilige en prettige ontwikkelomgeving voor alle kinderen.

 

Ondersteuning voor de ouder(s)

Ouders en kinderen hebben soms meer ondersteuning nodig, omdat kinderen zich op een eigen wijze ontwikkelen. Binnen het kindcentrum is er een team met verschillende expertises en zo wordt er een sociaal netwerk gevorm voor ouders en kinderen. Wekelijks is de logopediste, de slaapcoach, de kindercoach of de jeugdhulpverlener beschikbaar voor vragen of advies. Zo kunnen problemen of stagnaties in de ontwikkeling laagdrempelig worden besproken.

 

Een rijk aanbod aan activiteiten in de bso

Na onderwijstijd wordt er op de locatie opvang geboden aan kinderen van 4 tot 13 jaar. De professionals die hier leiding aan geven, werken soms ook in het onderwijs. Hierdoor is er een eenduidige aanpak en wordt er leiding gegeven vanuit dezelfde normen en waarden. Er is ruimte voor ontspanning en vrijspelen, maar ook om nieuwe ervaringen op te doen. De NSO biedt een gevarieerd aanbod aan sportieve, creatieve en educatieve activiteiten. Kinderen mogen kiezen, meedoen en ontdekken waar ze plezier in hebben en goed in zijn.

 

Zo wordt er een omgeving gecreëerd waarin ieder kind zich veilig voelt, tot bloei kan komen en zich optimaal kan ontwikkelen.