Het jonge kind (0-7 jaar)

Onderwijs (4-7 jaar)

De structuur van de organisatie is ingericht rondom kinderen van 0 tot 7 en van 7 tot 13 jaar. Jonge kinderen tot 7 jaar leren razendsnel en steeds weer nieuwe dingen, vooral door te ontdekken en te spelen. Dit wordt gestimuleerd door doelgericht spel met activiteiten die daarbij passen. In groep 1 en 2 wordt er gewerkt met thema’s die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen.

De structuur van de organisatie is ingericht rondom kinderen van 0 tot 7 en van 7 tot 13 jaar.

Jonge kinderen tot 7 jaar leren razendsnel en steeds weer nieuwe dingen, vooral door te ontdekken en te spelen. Dit wordt gestimuleerd door doelgericht spel met activiteiten die daarbij passen. In groep 1 en 2 wordt er gewerkt met thema’s die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen. Er wordt een veilige en uitdagende omgeving gecreëerd, waarin de kinderen vanuit zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid zelf ontdekken en zo spelend leren. Er zijn ook veel beweegmomenten, zowel binnen als buiten. Zo kan ieder kind zich sociaal-emotioneel en motorisch optimaal ontwikkelen. In groep 3 worden alle basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven en rekenen aangeboden en kunnen de kinderen zich deze eigen maken.

 

Doorlopende ontwikkellijn

Door met ontwikkellijnen te werken, weten de professionals welke kinderen extra aandacht of uitdaging nodig hebben. Er wordt een goede basis gelegd voor het formele leren in de volgende fase van 7 tot 13 jaar. Vanuit de doorgaande ontwikkellijn wordt er de kinderen vanaf 4 jaar tot aan het voortgezet onderwijs een combinatie van formeelleren en informeel leren aangeboden (de buitenschoolse opvang). De leerstof, projecten en bijzondere activiteiten vullen elkaar aan. Zo wordt er iedere dag  een rijk ontwikkelaanbod verzorgd waarbij alle activiteiten goed aansluiten op de ontwikkelfasen en behoeften van de kinderen.

 

Aanmelden

  • Een kind van 3 jaar kunt u aanmelden voor het onderwijs. Uiterlijk 10 weken voordat uw kind 4 jaar wordt, moet het kind zijn aangemeld.
  • Gezien de doorgaande ontwikkellijn van 0 tot 13 jaar, kan er voor christelijk integraal kindcentrum De Meander gekozen worden of voor een andere onderwijslocatie van PIT kinderopvang & onderwijs.
  • Vanaf 3 jaar en 10 maanden kunnen er wenmomenten ingepland worden. Het gaat dan om maximaal tien keer een dagdeel. De groepsleerkracht plant dit in met de ouder(s).
  • Vanaf 4 jaar mag het kind naar het onderwijs. De leerplicht begint op de eerste dag van de nieuwe maand nadat het kind 5 jaar is geworden. Tegenover de leerplicht wordt door PIT kinderopvang & onderwijs het ontwikkelrecht van het kind gesteld.
  • Het is wettelijk vastgelegd dat een kind in de basisonderwijsperiode minimaal 7.520 uur onderwijs aangeboden krijgt. Deze uren zijn bij het onderwijs van PIT kinderopvang & onderwijs verdeeld over acht leerjaren met minimaal elk 940 uur. De Onderwijsinspectie controleert op de naleving van deze regels en alleen in bijzondere situaties kunt u extra verlof aanvragen.
  • Bij de meeste kinderen verloopt de ontwikkeling voorspoedig met wat ups en downs volgens een opklimmende leerlijn. Een aantal kinderen heeft in het onderwijs extra aandacht of bijzondere ondersteuning nodig. U leest er hier meer over.
  • De kindcentra werken met een continurooster in het onderwijs. Dat wil zeggen dat de kinderen tussen de middag met elkaar eten en spelen.
  • Het kindcentrum staat voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs. U leest er hier meer over.

Als u vragen heeft of een afspraak wilt maken om de sfeer op ikc De Meander te proeven, dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met de locaties. Na een rondleiding kunt u dan eventueel overgaan tot een aanmelding.

Een aanmelding kan leiden tot een inschrijving, maar dat is niet altijd het geval. Vanaf de aanmelding geldt namelijk de zorgplicht voor het kindcentrum en onderzoeken de professionals van het kindcentrum of het tegemoet kan komen aan de ontwikkelbehoefte van het kind. Het kindcentrum neemt na uw aanmelding contact met u op en heeft 10 weken de tijd om op grond van het kindcentrumondersteuningsplan (KOP) te beoordelen of uw kind daar de noodzakelijke ontwikkeling kan worden aangeboden. Als dat het geval is, volgt de inschrijving en kan het kind een goede start maken in het onderwijs.

 

Passend onderwijs

Het uitgangspunt van passend onderwijs is dat er voor elk kind een thuisnabije passende ontwikkelplek geboden wordt, ook als het kind extra ondersteuning of extra aandacht nodig heeft. Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, dan is het belangrijk dat dit bij de aanmelding wordt besproken. Informatie over of adviezen voor het kind die verkregen zijn vanuit het consultatiebureau, het kinderdagverblijf of de peuterspeelgroep zijn altijd belangrijk voor de zorg aan het kind. Op basis daarvan kan het kindcentrum onderzoeken welke ondersteuning en begeleiding het kind nodig heeft. Binnen zes weken na de aanmelding wordt er naar de ouder(s) gecommuniceerd of er een passend aanbod kan worden verzorgd. Kan het kindcentrum het kind niet voldoende ondersteunen, dan wordt er binnen die zes weken, samen met de ouder(s), een beter passende plek gezocht. Deze termijn mag één keer met maximaal vier weken verlengd worden. Het kind blijft aangemeld bij het kindcentrum, totdat er samen met de ouder(s) een geschikte andere onderwijslocatie is gevonden. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de voorkeuren van de ouder(s). Als het kind op tijd is aangemeld en het kind op 1 augustus nog niet is toegelaten tot een andere locatie, heeft hij recht op een tijdelijke plaatsing op het kindcentrum waar het kind is aangemeld.