Voor een peuter is er niets leuker dan samen met andere peuters op avontuur gaan, knutselen, binnen- en buitenspelen, eten en drinken en plezier maken. U heeft daarbij de keuze uit de kinderdagverblijven met dagopvang voor peuters of de peuterspeelgroepen.
Er wordt een liefdevolle, leuke en professionele opvang in een veilige en inspirerende omgeving geboden. Het kind leert er omgaan met een grotere wereld dan thuis. Met een vast team van professionals wordt er een gezellige en uitdagende ontwikkelomgeving gecreëerd met veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind. We kijken naar wat nodig is om de talenten van het kind spelenderwijs te ontwikkelen op lichamelijk, motorisch, sociaal-emotioneel, zintuigelijk, cognitief en creatief gebied. Met alles wordt er zo goed mogelijk aangesloten bij de ontwikkelbehoeften van het kind.
De peuterspeelgroep werkt met gekoppelde dagen. Maandag en donderdag zijn aan elkaar gekoppeld en dinsdag en vrijdag. Zo wordt er gezorgd voor vaste groepen en vaste professionals en dit biedt veiligheid, waardoor kinderen de mogelijkheid hebben om zich optimaal te ontwikkelen.
De peuterspeelgroep biedt ook mogelijkheden voor kinderen met een Voorschoolse Educatie-indicatie (VE-indicatie) van het consultatiebureau. Deze indicatie is bedoeld voor kinderen die extra aandacht nodig hebben op het gebied van de cognitieve of sociale ontwikkeling. Kinderen met een VVE-indicatie kunnen vier ochtenden per week naar het kindcentrum komen als daar plaats voor is.
De peuterspeelgroep is in de onderwijsweken op werkdagen geopend van 8:30 tot 12:30 uur.
Een aantal weken voordat het kind naar de peuterspeelgroep komt, wordt er een afspraak voor een rondleiding en een gesprek gemaakt. Tijdens het gesprek staat de peuter centraal en wat nodig is om optimaal tot ontwikkeling te komen.
Doorlopende ontwikkellijn
De professionals werken nauw samen om de aanpak en het speel- en ontwikkelaanbod optimaal af te stemmen. Peuters en kleuters worden op dezelfde manier leeftijdsadequaat begeleid en krijgen dezelfde thema’s aangeboden. Er worden vergelijkbare routines aangeleerd en éénduidige activiteiten aangeboden. Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde methode, die in de doorgaande ontwikkellijn van het jonge kind past. Zo wordt er spelenderwijs gewerkt aan de kennis op het gebied van taal, rekenen en sociale vaardigheden. Peuters beleven met elkaar de leukste avonturen, zoals huisjes bouwen, koekjes bakken, slingers maken, maar ook samen liedjes zingen, naar verhalen luisteren en eten. Er wordt ook veel aandacht besteed aan sociaal-communicatieve vaardigheden, zoals opkomen voor jezelf, aardig doen en samen spelen. Bij de verschillende thema’s worden er activiteiten aangeboden die passen bij de beleving van de peuters. Zo wordt het kind goed voorbereid op de start in het onderwijs en gaat de ontwikkellijn van peuter ononderbroken en op een natuurlijk manier door naar kleuter.
Voor de peuter betekent dit dat de peuterspeelgroep en het onderwijs spelenderwijs en als vanzelf in elkaar overlopen. In deze laatste fase van het peuter zijn, wordt het aanbod meer individueel afgestemd om de overgang naar het onderwijs in het eigen tempo en in lijn met de eigen behoefte te kunnen maken. Dit is mogelijk omdat de professionals als één team werken vanuit één pedagogische en educatieve visie.