Ontwikkelklimaat

Ontwikkelklimaat

Een veilige omgeving voor maximale groei

Het kindcentrum werkt aan een ontwikkelomgeving waarin aan alle aspecten van de ontwikkeling veel aandacht besteed wordt. Deze aspecten betreffen de cognitieve ontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling en motorische en de creatieve ontwikkeling.

Het kindcentrum werkt aan een ontwikkelomgeving waarin aan alle aspecten van de ontwikkeling veel aandacht besteed wordt. Deze aspecten betreffen de cognitieve ontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling en motorische en de creatieve ontwikkeling.

 

Zelfstandig werken

De opvang en het onderwijs zijn zo georganiseerd dat elk kind zich zo veel mogelijk kan ontwikkelen op het eigen niveau binnen het jaargroepensysteem. Kinderen verschillen van elkaar in aanleg en in werktempo en om hieraan tegemoet te komen is een goed klassenmanagement van belang. Kinderen leren al vanaf de babygroep om zelfstandig te spelen en te werken. Zo ontstaat er ruimte voor het specifiek begeleiden van individuele, of kleine groepjes kinderen.

Kinderen maken tijdens het zelfstandig werken een taak of met behulp van andere kinderen. Er worden duidelijke afspraken gemaakt in hoeverre er een beroep gedaan kan worden op de professional.

Voorwaarde om kinderen zelfstandig te laten spelen en werken, is een gestructureerde

uitdagende ontwikkelomgeving en duidelijke taakstelling. Hulpmiddelen hierbij zijn het planbord en de dagplanning, ondersteund door het verkeerslicht en de timer.

 

Kerndoelen

Dit zijn de doelen als kinderen na 13 jaar het kindcentrum verlaten:

  • Kinderen hebben zich de instrumentele vaardigheden (lezen, schrijven, rekenen e.d.) eigen gemaakt.
  • Kinderen kunnen zich op hun niveau, zowel mondeling als schriftelijk, uitdrukken, lezen en omgaan met hoeveelheden en getallen.
  • Kinderen kunnen zich op een creatieve manier uitdrukken en op een eigen manier omgaan met creatieve uitingen van anderen.
  • Kinderen hebben zich de noodzakelijke kennis, bij de diverse vakgebieden nader uitgewerkt, eigen gemaakt.
  • Kinderen hebben zich sociaal ontwikkeld, zodat ze optimaal deel kunnen nemen aan de maatschappij.
  • Kinderen kunnen omgaan met de eigen emoties en die van anderen.
  • Kinderen zijn digitaal vaardig.